World Cup Vårgårda

In Övrigt

Världscup på hemmaplan och svenska flaggan på kläderna är självklart speciellt och stort. Det var precis ett år sedan jag fick köra för Sverige för första gången. Då, 2014, gick det inte så bra då jag synade asfalten och fick köra själv största delen av tävlingen. I år var jag övertygad om att det skulle gå bättre. Jag har hunnit skaffa mig mer rutin, kört mot både detta motstånd flera gånger och dragit på mig den svenska dressen flera gånger. Ju mer rutin desto mer kan jag fokusera på själv loppet och vad jag ska göra på cykeln och lägga det som händer runt omkring mer åt sidan. Jag ska dock inte låstas som att jag inte var nervös innan, för det var jag. Det handlar om det största som händer på damsidan, de bästa lagen på plats, de tuffaste banorna, tv-sänt. Självklart vill man visa sig från sin absolut bästa sida!

Foto: Christer Hedberg

Vi samlades redan i fredags och hade lite lätt träning på banan, som hade ett nytt större varv före de ”vanliga” korta, i lördags och smidde planer för inför loppet igår. Jag kände mig verkligen taggad och benen kändes kanon på träningen i lördags!

Starten var redan klockan 9.15. Lite onödigt tidigt kan man tycka men för att SVT skulle kunna vara med och sända var det värt att ställa klockan. Det känns häftigt att få cykla ett flera timmar långt lopp som livesänds, heja damcyklingen! Jag hoppas att fler tar efter och ger oss den uppmärksamhet vi förtjänar. I steget längre lockar det större sponsorer till sporten och vi kan få bättre förutsättningar för cyklisterna!

CORVOS_00025469-095

Foto: Anton Vos

Så till själva loppet. Kom igen Sara, kom till saken!
Jag hade på förhand tänkt att det skulle bli attack-cykling ute på stora varvet med böljande landskap och väldigt kurvigt (lätt att försvinna iväg utom synhåll) men det var väldigt avvaktande. Visst gick det rätt fort men ingen som riktigt tog något initiativ. Detta gjorde att det blev rätt stökigt i klungan, tight och många på tårna OM något skulle hända, samt svårare att avancera (då vägen också var rätt smal). Inför grusvägen vart det bättre fart då alla ville ha en bra position. Jag placerade mig rätt bra, kunde sedan dessutom avancera rätt lätt på gruset och kom ut på andra sidan ganska precis där jag ville vara. Det fortsatte sedan att stöka lite, någon blev prejad ner i gräsdiket till höger om mig (ingen större fara) men jag klarade mig fint. Vi satt oftast bra tillsammans i laget och då är det lättare att få arbetsro i klungan.

CORVOS_00025469-043

Foto: Anton Vos

Inpå småvarven blev det lite bättre fart. Knixigt, inte så långt kvar och en bra backe att attackera i (alternativt bara göra sig av med folk i svansen). Jag och Hanna satt bra tillsammans och jag kunde gå med i de attacker som var. Det kändes fantastiskt med så mycket folk som var och hejade, gav extra energi och kul att kunna vara med och tävla i front! Ut på näst sista varvet hade dock min offensiv börjat ta ut sin rätt och jag orkade inte kriga mig upp i tillräckligt bra position för att komma med i första gruppen när det sprack av precis innan backen. Glad dock att se Hanna där framme!

När vi hade insett att vi inte skulle komma ikapp den undflyende gruppen framför (som var rätt stor) slogs farten av en smula. Lite småattacker men mest gick vi runt och ville bara ta oss i mål. Jag trodde vi bara var en 10-15st i vår grupp men det visade sig att vi var ett 30-tal. Såhär efter känns det ju bra, för det betyder att jag höll mig i front hela tiden 😉

CORVOS_00025469-051

Foto: Anton Vos

Summa kardemumma har det varit en rolig helg med ett skojigt race som grädde på moset och pricken över i. Även om loppet inte blev som jag tippat på förhand med mer avvaktade cykling så tycker jag vi lyckades hantera det bra och gjorde en bra laginsats. Det är ju svinkul att få cykla på den här nivån, mäta mig med de allra bästa som går att hitta och den här gången dessutom på hemmaplan!

Idag blir det simning, gym och en sväng till Access Rehab för att ge kroppen det den behöver för att orka hålla ihop. Nästa utmaning blir Holland Ladies Tour som börjar 1/9, vilket innebär att jag styr min kos tillbaka till Breda på onsdag. Nu ska jag njuta av den fina svenska sensommaren!